Przedszkole nr 30 w Bytomiu

PIĄTEK

 

1. Zabawa „Polska – mój dom”.

Do tej zabawy będą nam potrzebne gazety.

Dzieci z pomocą rodziców układają z gazet kształt mapy Polski. Na hasło: Podróżujemy, naśladują poruszanie się dowolnym środkiem lokomocji poza Polską. Na hasło: Wracamy do domu, dziecko wchodzi na ułożoną z gazet mapę Polski.

 

Zabawa „Kto tak potrafi?”

Do tej zabawy wykorzystujemy gazety z poprzedniej zabawy.

Dzieci przeskakują przez rozłożoną gazetę obunóż, skaczą dookoła gazety na jednej nodze. Zwijają gazety w kulki, dmuchają na nie tak, aby turlały się po podłodze. Wrzucają papierowe kule do pojemnika.

 

2. Słuchanie opowiadania na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena „Księżniczka na ziarnku grochu”.

Drodzy Rodzice przygotujcie mapę Europy.

  • Rodzic wskazuje Danię na mapie Europy, podaje nazwę jej stolicy – Kopenhaga. (Dania należy do UE). Pokazuje flagę Danii. (zdjęcie w galerii na dole strony)
  • Przedstawienie autora baśni – duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena. (zdjęcie w galerii na dole strony)

 

Wysłuchajcie teraz uważnie opowiadania na podstawie baśni pt. „Księżniczka na ziarnku grochu”.

„Był sobie pewnego razu książę, który chciał się ożenić z księżniczką, ale to musiała być prawdziwa księżniczka. Jeździł więc po całym świecie, żeby znaleźć prawdziwą księżniczkę, lecz gdy tylko jakąś znalazł, okazywało się, że ma jakieś „ale”. Księżniczek było dużo, jednak książę nigdy nie mógł zdobyć pewności, że to były prawdziwe księżniczki. Zawsze było tam coś niezupełnie w porządku. Wrócił więc do domu i bardzo się martwił, bo tak ogromnie chciał mieć za żonę prawdziwą księżniczkę. Pewnego wieczoru była okropna pogoda; błyskało się i grzmiało, a deszcz lał jak z cebra; było strasznie. Nagle ktoś zapukał do bramy miasta i stary król wyszedł otworzyć. Przed bramą stała księżniczka. Ale mój Boże, jakże wyglądała, co uczyniły z niej deszcz i słota! Woda spływała z włosów i sukienki, wlewała się strumykiem do trzewiczków i wylewała się piętami, ale dziewczynka powiedziała, ze jest prawdziwą księżniczką. „Zaraz się o tym przekonamy” – pomyślała stara królowa, ale nie powiedziała ani słowa, poszła do sypialni, zdjęła całą pościel, na spód łóżka położyła ziarnko grochu i na nim ułożyła jeden na drugim dwadzieścia puchowych materaców, a potem jeszcze dwadzieścia puchowych pierzyn. I na tym posłaniu miała spać księżniczka. Rano królowa zapytała ją, jak spędziła noc.

− O, bardzo źle – powiedziała księżniczka – całą noc oka nie mogłam zmrużyć! Nie wiadomo, co tam było w łóżku. Musiałam leżeć na czymś twardym, bo mam całe ciało brązowe i niebieskie od sińców. To straszne!

Wtedy mieli już pewność, że była to prawdziwa księżniczka, skoro przez dwadzieścia materaców, dwadzieścia puchowych pierzyn poczuła ziarnko grochu. Taką delikatną skórę mogła mieć tylko prawdziwa księżniczka. Książę wziął ja za żonę, bo teraz był pewny, że to prawdziwa księżniczka, a ziarnko grochu oddano do muzeum, gdzie jeszcze teraz można je oglądać, o ile go ktoś nie zabrał. Widzicie, to była prawdziwa historia.”

 

Rozmowa na temat utworu.

- Z kim chciał ożenić się książę?

- Jak wyglądała księżniczka, która pewnego dnia zapukała do bramy miasta?

- Jak królowa chciała się przekonać, czy jest to prawdziwa księżniczka?

- Czy dziewczyna okazała się prawdziwą księżniczką?

 

Zabawa ruchowa „Podróż po Polsce i po Danii”.

Do tej zabawy będą potrzebne dwie flagi: flaga Polski i Danii.

Kiedy rodzic pokazuje flagę Polski, dziecko naśladuje jazdę na rowerze: powoli po terenach górzystych, szybciej po terenach nizinnych. Gdy rodzic zmienia flagę na duńską, dziecko przesiada się do samolotu.

 

3. Zabawa „Jedziemy windą w zaczarowanym domu”.

Zapoznanie dzieci z europejskim domem.

Do wykonania tej zabawy będzie potrzebna kartka z bloku technicznego A3 podzielona poprzecznymi liniami na siedem części – dom zaznaczony flagami, na każdym piętrze, kartoniki z kropkami lub z liczbami, koperty z flagami tych państw: Niemcy, Anglia, Francja, Grecja, Włochy, Polska, pocztówkę z wybranego regionu Polski pociętą na sześć części, mapa Europy.

Rodzic przypina do lodówki dom (zdjęcie w załączniku). Dzieci liczą głośno: Parter, pierwsze piętro, drugie piętro… Dalej opowiada rodzic:

w tym domu jest także winda (Rodzic rysuje z boku domu dwie pionowe linie i na dole przypina magnesem pudełko, np. po zapałkach). Na pierwszym piętrze mieszkają Niemcy, na drugim Anglicy, na trzecim Francuzi, na czwartym Grecy, na piątym Włosi, a na szóstym Polacy. (Rodzic zaznacza kolejne piętra kartonikami z odpowiednią liczbą kropek (5-latki) lub liczbami (6-latki).

Przebieg zabawy:

Dziecko wybiera piętro, na które chciałoby wjechać windą. Przesuwa windę w wybrane miejsce. Sprawdza, czy jest na właściwym piętrze,

licząc kropki lub odczytując liczby na kartoniku. Następnie odszukuje (wśród kopert) kopertę, na której jest obrazek takiej samej flagi jak na wybranym piętrze. Rodzic odczytuje informacje i zadania umieszczone w kopercie.

- Koperta Niemcy.

Zapraszamy do kraju, który słynie z gościnności.

Pięknie wszystkich witamy, my lubimy tutaj gości.

Rodzic pokazuje Niemcy na mapie Europy. Zwraca uwagę, że jest to państwo sąsiadujące z Polską. Dziecko uczy się niemieckiego powitania Guten Tag – dzień dobry.

- Koperta Anglia.

Rodzic pokazuje Anglię na mapie Europy. Liczy razem z dzieckiem po angielsku do sześciu, dziecko podskakuje obunóż sześć razy.

- Koperta Francja.

Rodzic pokazuje Francję na mapie Europy. Dziecko liczy, ile kolorów ma flaga francuska, podskakuje tyle razy na jednej nodze.

- Koperta Grecja.

Rodzic pokazuje Grecję na mapie Europy. Wspólnie z dzieckiem tańczy przy greckich melodiach.

https://www.youtube.com/watch?v=kG12C1oX5Eo

- Koperta Włochy.

Dziecko przypomina, jak nazywają się włoskie potrawy oraz mówi kilka znanych słów w języku włoskim.

- Koperta Polska.

Składają w całość, rozcięte na sześć części pocztówki przedstawiające różne regiony Polski.

(Jeśli nie posiadacie pocztówki można wymyślić inne zadanie dla dziecka związane z Polską np. poprosić o zaśpiewanie refrenu naszego hymnu.)

Zakończenie zabawy – zjazd na parter, rozmowa na temat europejskiego domu.

Rodzic pyta:

- Na którym piętrze podobało wam się najbardziej?

- Kto mieszkał na szóstym piętrze?

- Na którym piętrze witaliśmy się po włosku?

- Na którym piętrze witaliśmy się słowami Guten Tag?

 

CO WIEMY O DANII?

07 maja 2020

Przedszkole nr 30 w Bytomiu