Przedszkole nr 30 w Bytomiu

1. Opowieść ruchowa Wiosenna pobudka

Dziecko uważnie słucha opowiadania czytanego przez rodzica. Kuca, lekko pochyla głowę i zamyka oczy. Rodzic rozpoczyna opowiadanie: Jesteś pączkiem wiosennego kwiatu, które jest uśpione porannym chłodem. Ale gdy poranne słońce dotyka swoimi promykami kwiatka, wtedy budzi się, prostuje i rośnie (dziecko powoli wstaje, ręce ma opuszczone). Promienie słońca są coraz cieplejsze i weselsze, zapraszają kwiatka do zabawy – dziecko unosi powoli ręce w górę i odchyla je lekko do tyłu – rozchyla płatki do słońca,. Zmęczone zabawą, z nadejściem nocy, zamyka płatki i idzie spać – dziecko opuszcza ręce, kuca i zamyka oczy.

 

2. Zabawa dydaktyczna Zwierzęta leśne.

Obrazki zwierząt leśnych (dzika, lisa, wilka itp.) i innych (żyrafy, słonia, kota itp.). Rodzic prosi dziecko, aby z jednej strony umieściły obrazki zwierząt żyjących na co dzień w lesie, a w drugiej – pozostałe obrazki zwierząt. Po wykonaniu zadania dzieci nazywają zwierzęta z obrazków znajdujących się w obu szarfach

Wysłuchanie wiersza A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!

Odpowiedz na pytania:

  • O co muszą dbać przedszkolaki?

  • Jak najlepiej dbać o Ziemię

  • Co czeka dzieci które nie dbają o środowisko?

3. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy? Słoiczki zapachowe. Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które rodzic umieszcza w słoiczkach (z zakrętkami). Odkręca słoiczki, wącha i odgaduje, co to za zapach.

Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…? Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru. Dziecko jeszcze raz wącha zawartość słoiczków i ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy mu się podoba. Do każdego zapachu dobiera kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przykleja kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.

 

Czwartek u krasnoludków

22 kwietnia 2020

Przedszkole nr 30 w Bytomiu