Przedszkole nr 30 w Bytomiu

Tematyka tygodnia: Łąka w maju.

 

Kochane Żabki!

Przed nami kolejny tydzień interesujących zabaw i zadań. Tym razem wybierzemy się wspólnie na wycieczkę na łąkę.

Będziemy obserwować co dzieje się na łące wiosną, kto na niej mieszka i jakie rośliny można tam zobaczyć.

Przyjrzymy się uważnie rozwojowi motyli. Dowiemy się więcej na temat żab. Do dzieła!

 

PONIEDZIAŁEK

 

1. Karty pracy, cz. 4, s. 36-37.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=38

Otwórz swoje karty pracy i spójrz na obrazek, który się tam znajduje. Opowiedz, co dzieje się na łące w maju. Spójrz na zdjęcia zwierząt i spróbuj je nazwać.

 

Na wycieczkę po łące zabierze Was również Skrzat Borówka. Zapraszam Was do oglądania filmu pt. „Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 – Łąka”. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Wzbogacenie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego jakim jest łąka.

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

 

Ćwiczenia poranne – zestaw nr 35.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Owady na łące.

Dzieci poruszają się w różnych kierunkach pokoju na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na dźwięk klaśnięcia w dłonie przykucają – owady odpoczywają na kwiatach. Na dwa klaśnięcia w dłonie ponownie poruszają się po pokoju.

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Bukiety kwiatów.

Dzieci spacerują po łące, co pewien czas schylają się i zrywają kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymują się i podnoszą do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentują swój bukiet.

• Zabawa ruchowa z elementem równowagi Bocian chodzi po wysokiej trawie.

Dzieci chodzą po pokoju, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymują się, stają na jednej nodze, drugą mają opartą o kolano nogi, na której stoją. Poruszają złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarzają słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

• Zabawa ruchowa z elementem skoków Ostrożne żabki.

Dzieci-żabki poruszają się, skacząc w przysiadzie. Hasło Nie ma bociana jest sygnałem, że niebezpieczeństwa nie ma, żabki mogą skakać dalej.

• Zabawa bieżna Próbujemy złapać motyla.

Dzieci biegają w różnych kierunkach. Na hasło Hop! wyskakują w górę z klaśnięciem nad głową.

Maszerują po obwodzie koła we wspięciu na palcach – wysoko, a potem w przysiadzie – nisko.

 

2. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Zabawa w chowanego”.

 

Bohaterami tego opowiadania są: żaba, biedronka, konik polny, motyl cytrynek. Ich zdjęcia zobaczycie w galerii na dole strony.

Spróbujcie podzielić nazwy tych zwierząt na sylaby oraz na głoski.

 

„Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.

– Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.

Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak samo zielone jak żabka.

„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.

O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.

– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny. „Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego.

– Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała. Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.

– Jest! Widzę cię, motylku!

Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.

– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.

– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też

wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.

– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.

– Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów.

– Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też. Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka. Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki. Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.

A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?”

 

Rozmowa na temat opowiadania.

Rodzic pyta:

- W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?

- Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?

- Co to jest barwa ochronna?

 

Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.

 

Zabawa ruchowa „Żabie zabawy”.

Na hasło Żabki skaczą, dzieci naśladują żabie skoki. Na hasło Żabki pływają, wykonują siad klęczny, chowają głowę w ramionach, pochylają się do przodu.

 

„Majowa łąka” – praca plastyczna.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-bbplus-wyp/mobile/index.html#p=122

Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, karta 23, nożyczki, klej.

• Wycinanie z karty pasa w kolorze zielonym. Składanie pasa według instrukcji.

• Przyklejanie wiosennych kwiatów-naklejek według instrukcji (od największych do najmniejszych).

 

3. Rozwiązywanie zagadek Bożeny Formy „Mieszkańcy łąki”.

Wiosną i latem się pojawia,

kiedy ranek nastaje

jej kropelki są na kwiatkach,

listkach i na trawie. (rosa)

 

Na niebie jej barwy

pięknie się mienią,

jak most ogromny

łączy niebo z ziemią. (tęcza)

 

Błyszczący na jej plecach

płaszczyk czerwony,

czarnymi kropkami

pięknie ozdobiony. (biedronka)

 

Ma barwne skrzydła,

fruwa nad łąką

i bardzo lubi,

gdy świeci słonko. (motyl)

 

Jak się ten owad nazywa?

Przez cały dzień pracuje.

Na plecach nosi ciężary,

kopiec wielki buduje. (mrówka)

 

Rozciąga policzki

jak woreczki małe.

Zimowe zapasy

przenosi w nich całe.

Na czas mroźnej zimy,

gromadzi je w norze.

Ma miłe futerko,

znacie go może? (chomik)

 

Karta pracy, cz. 4, s. 38.

Zanim rozpoczniecie pracę w kartach pracy zobaczcie filmik o cyklu rozwojowym motyla. Opowiedzcie co działo się z bohaterką filmu – gąsienicą.

https://www.youtube.com/watch?v=eFExd7ICSGE

 

Ponumerujcie kolejne obrazki za pomocą kropek (lub liczb). Spójrzcie na zdjęcia motyli. Posłuchajcie ich nazw. Opowiedzcie o najciekawszym motylu.

 

Ćwiczenia w czytaniu.

Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna – obrazki, wyrazy (biedronka, konik polny, ważka, stokrotka, mak), nożyczki, kartka, klej.

Dzieci oglądają obrazki. Nazywają zwierzęta i rośliny na nich przedstawione. Dobierają do nich wyrazy – ich nazwy. Naklejają wyrazy z obrazkami na kartkach.

 

ŁĄKA W MAJU

10 maja 2020

Przedszkole nr 30 w Bytomiu