Przedszkole nr 30 w Bytomiu

 

Tematyka tygodnia: Moja miejscowość, mój region.

Drogie Żabki :)

Oto kolejny tydzień interesujących propozycji zabaw i ćwiczeń dla Was! W tym tygodniu porozmawiamy o naszej miejscowości – Bytomiu. Poznamy legendę związaną z naszym miastem. Zastanowimy się czym różni się miasto od wioski. Przypomnimy sobie nasze adresy zamieszkania.

 

PONIEDZIAŁEK

 

1. Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci.

Kochane dzieci czy wiecie jak nazywa się miasto, w którym znajduje się nasze przedszkole? Tak to jest Bytom. Jeśli macie w domach zdjęcia lub widokówki przedstawiające nasze miasto to zachęcam do ich oglądania. W galerii na dole strony, umieściłam kilka zdjęć miejsc naszego miasta. Czy rozpoznajecie te miejsca? Może potraficie je nazwać? A czy pamiętacie wasze adresy zamieszkania? Potraficie podać adres naszego przedszkola?

Postarajcie się podzielić nazwę naszej miejscowości na sylaby. Jaką głoskę słyszycie na początku słowa „Bytom”? A jaką na końcu? Może uda Wam się przegłoskować całe słowo. Spróbujcie samodzielnie ułożyć nazwę naszego miasta z liter umieszczonych w wyprawce plastycznej. Pamiętajcie, że jest to nazwa własna, więc należy rozpocząć od wielkiej litery. Powodzenia!

 

Zabawa „Dwie ręce, dziesięć palców” (według Krzysztofa Sąsiadka).

Dzieci:

Ja dziesięć palców mam, pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,

na pianinie gram. Naśladują grę na pianinie,

Ja dwie ręce mam, pokazują dłonie,

na bębenku gram. Uderzają na przemian dłońmi o uda,

Ja dziesięć palców mam pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,

i na trąbce gram. Naśladują granie na trąbce,

Ja dwie ręce mam pokazują dłonie,

i zaklaszczę wam. Klaszczą.

 

Ćwiczenia poranne. Czas na poranną gimnastykę!

- Zabawa orientacyjno-porządkowa Figurki.

Dzieci poruszają się w rytm dowolnej muzyki. Podczas przerwy w grze zastygają w bezruchu tworząc ciekawą figurę. Zabawy powtarzamy kilkakrotnie.

- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Pobudka.

Dzieci leżą na dywanie – śpią. Na klaśnięcie w dłoń powoli wstają, prostują się, przeciągają, przecierają oczy, maszerują po pokoju, aby rozprostować mięśnie; ale chce im się jeszcze spać i na sygnał – dwa klaśnięcia – ponownie zasypiają.

- Ćwiczenia z elementem czworakowania Rozrzucone klocki.

Dzieci chodzą na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami. Co pewien czas prostują się i rozglądają, jak dużo klocków rozłożonych jest na dywanie.

- Ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniem równowagi Zbieramy klocki.

Dzieci spacerują po pokoju pomiędzy rozłożonymi klockami.

Na klaśnięcie w dłoń wykonują skłon w przód (nogi proste w kolanach), podnoszą klocek i wrzucają go do wyznaczonego pojemnika.

 

2. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Małe miasteczko”.

„W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

 

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

 

Czyste powietrze pachnie zielenią,

na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.

 

Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic pyta:

- Jak wygląda małe miasteczko?

- Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

 

Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.

Jakiś czas temu rozmawialiśmy o wsi. Mam nadzieję, że choć trochę pamiętacie jak ona wygląda i co się w niej znajduje. My, jak wiecie, mieszkamy w mieście. Zastanówcie się czym się różni wieś od miasta.

Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób(duże miasto).

 

Zabawa ruchowa „Spacer krętą uliczką”.

Rodzic zawiązuje oczy swojemu dziecku, sam też jest przewodnikiem, który prowadzi dziecko po „uliczce” – wyznaczonej trasie, np. z pokoju do kuchni. Rodzic podaje określenia kierunku, np.: prosto, w prawo, w lewo, cały czas czuwając, aby dziecko bezpiecznie przeszło całą trasę.

 

3. Karta pracy, cz. 4, s. 20.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp 4/mobile/index.html#p=23

 

Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.

Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

 

Ćwiczenia twórcze „Nowe ulice”.

Dzieci zamieniają nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).

 

Zabawy konstrukcyjne „Budujemy domy”.

Dzieci budują różne domy z klocków. Następnie porównują powstałe budowle, wykorzystują następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy. Dzieci zachęcają do kupna powstałego domu poprzez reklamę. Poszukują jak największej liczby argumentów przekonujących potencjalnych klientów (rodziców) do zainteresowania się danym budynkiem. Będzie mi ogromnie miło, jeśli prześlecie mi zdjęcia Waszych budowli :)

MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION.

26 kwietnia 2020

Przedszkole nr 30 w Bytomiu