Przedszkole nr 30 w Bytomiu

PIĄTEK

 

1. Zabawa „Lustro emocjonalne”.

Dzieci dobierają się w parę z rodzicem. Jedna osoba w parze jest lustrem, druga – przegląda się w nim. Osoba stojąca przed lustrem wyraża miną, gestem, ruchem ciała różne emocje, których nazwy podał rodzic, a lustro je powtarza. Po chwili następuje zmiana ról.

 

Zabawa muzyczno-ruchowa „Klepiemy do rytmu”. Rozwijanie poczucia rytmu.

https://www.youtube.com/watch?v=g63ejAMTHM4

 

2. Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk „Moje uczucia”.

- Zabawa z wykorzystaniem kostki mimicznej. Do tej zabawy należy wykonać kostkę. Do każdej ścianki przykleić obrazek z inną mimiką.

Dzieci oglądają kostkę mimiczną, nazywają emocje przedstawione na obrazkach buzi.

Rodzic pyta:

- Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).

- Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że niektórych rzeczy nie będziemy mieć).

- Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć, uciekać, chować się lub walczyć).

- Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).

- Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).

- Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub smutek, możemy czuć jedno i drugie).

Dziecko siedzi przed rodzicem, rzuca kostką mimiczną. Nie pokazuje, co wskazała kostka, tylko miną przedstawia odpowiednią emocję. Rodzic naśladuje minę, jaką przedstawiło dziecko, i nazywa związaną z nią emocję.

 

- Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk „Moje uczucia”.

„Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,

i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.

Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,

i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.

Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.

Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.

W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,

że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.

Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,

tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.

Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,

po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.”

 

Rozmowa na temat tekstu.

- Co mieszka w sercu?

- Czy zawsze jest nam wesoło?

- Czy zdarza się, że coś was smuci?

- Czy zdarza się, że coś was złości?

Rodzic przypomina, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy ludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

 

Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dzieci, i tego, co je smuci.

Dla każdego dziecka: kartka podzielona na pół – w lewym górnym rogu rysunek chmurki, a w prawym górnym rogu – słoneczka, kredki. Dzieci dostają kartki podzielone na pół, z rysunkiem chmurki i słoneczka w ich rogach. Po lewej stronie kartki (chmurka) rysują to, co je smuci, a po prawej stronie (słonko) – co je cieszy.

 

3. Karta pracy, cz. 4, s. 59.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie rybek i fal po śladach. Kończenie rysowania rybek według wzoru. Kolorowanie ich.

 

Nauka wiersza Krystyny Datkun-Czerniak „Wszystkie dzieci”.

W sercach dzieci

radość gości

– gdy bezpieczne są.

 Mają  prawo do miłości

- przecież po to !

 

Wprowadzenie nazwy czerwiec na podstawie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego „O dwunastu braciach.”

 

„Drogą do lasu             

idzie już czerwiec                  

z wiązanką chabrów              

i dzbanem czernic. 

Patrzy na łąkę

mokrą od rosy:

 − Już czas najwyższy

na sianokosy.”

 

Rodzic pyta dzieci:

- Jak nazywa się nowy miesiąc?

- Co to są sianokosy?

- Jak wyglądają chabry?

- Wymieńcie nazwy wszystkich miesięcy, zaczynając od czerwca.

NASZE UCZUCIA

28 maja 2020

Przedszkole nr 30 w Bytomiu