Przedszkole nr 30 w Bytomiu

CZWARTEK

 

1. Karta pracy, cz. 4, s. 34–35.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=36

Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki) Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę są zwrócone. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie samodzielnie lub z pomocą rodzica państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru. Oglądanie obrazków innych flag.

 

Zabawy z globusem.

Jeśli posiadacie w domu globus zobaczcie jak on wygląda. Czy coś Wam przypomina? Wiecie czym jest globus i do czego służy? Globus to inaczej model naszej planety Ziemi. Na nim znajdują się wszystkie kontynenty oraz wody. Odczytajcie wspólnie z rodzicem nazwy kontynentów, jakie się na nim znajdują.

 

Zabawa z globusem „Wędrówka po świecie”.

A teraz zapraszam do zabawy z globusem. Wprawcie globus w ruch, zatrzymajcie go palcem i odczytajcie (samodzielnie lub z pomocą rodzica), w jakie miejsce dotarliście.

 

2. Rozmowa o Europie oraz krajach należących do UE.

Rozwiązywanie rebusu fonetycznego, udzielenie odpowiedzi na pytanie: Na jakim kontynencie znajduje się Polska? Kochani wasze zadanie polega na przegłoskowaniu niżej wymienionych wyrazów, a następnie wybranie z nich odpowiedniej głoski zaznaczonej w nawiasie. Wyznaczone kolejno głoski utworzą odpowiedź na pytanie.

     1. ser (2) 

     2. zupa (2)

     3. pory (3)

     4. oko (1)

     5. pasek (1)

     6. zamek (2)

Odpowiedź: Europa

 

Oglądanie mapy Europy.

Kochani jeśli macie w domu mapę Europy poproście rodziców, aby Wam ją pokazali. Jeśli nie macie skorzystajcie z tej, która jest umieszczona w waszych kartach pracy. Zwróćcie uwagę na jej wielkość i kształt.

- Postarajcie się samodzielne lub z pomocą rodzica odczytać nazwy państw europejskich.

- Postarajcie się ułożyć z rozsypanki literowej (litery z wyprawki plastycznej) nazwy wybranych państw europejskich oraz nazwy kontynentu Europa.

- Czy wiecie co oznacza skrót UE? Skrót ten oznacza Unię Europejską. Do Unii Europejskiej należy 27 państw, w tym także nasz kraj – Polska. Kraje Unii Europejskiej współpracują ze sobą i pomagają sobie w różnych dziedzinach.

- Posłuchajcie nazw państw, które należą do Unii Europejskiej, może część z nich znacie: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy.

Państwa należące do Unii wprowadziły swoje prawa takie jak:

- dbać o dobre imię każdego kraju Unii, pomagać sobie

- ustaliły jeden paszport dla wszystkich

- za swój symbol przyjęły flagę – 12 żółtych gwiazd na błękitnym tle, symbolizujących doskonałość i dopełnienie. Wiecie dlaczego akurat 12 gwiazdek? Bo na początku do Unii Europejskiej należało 12 państw. Z biegiem czasu dołączały do niej inne państwa. Zdjęcie flagi możecie zobaczyć w galerii na dole strony.

- ustaliły jedną monetę, zwaną euro – choć w naszym państwie nadal są złotówki

- chciały pokazać innym krajom swoje bogactwa, zdobycze, podzielić się z innymi wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem

- świętem przypominającym o „przyjaźni” krajów stał się dzień 9 maja, a hymnem – „Oda do radości” z IX Symfonii Ludwiga van Beethovena.

W linku poniżej możecie posłuchać tego hymnu.

https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA

- Unia Europejska ma także swoją własną maskotkę.

Maskotka Unii Europejskiej nosi imię najjaśniejszej gwiazdy na niebie – Syriusza. Jest nią niebieska, uśmiechnięta stonoga, która w każdym kraju występuje ubrana w charakterystyczne dla niego elementy narodowe.

Zdjęcie maskotki w galerii na dole strony.

 

Zabawa muzyczno ruchowa „Dźwięki wysokie i niskie w podskokach”. Kształtowanie umiejętności rozróżniania dźwięków wysokich i niskich. Rozwijanie percepcji słuchowej.

Kochani czas, abyśmy się trochę poruszali. Pamiętacie pierwszą lekcję rytmiki? Zapraszam na kolejną lekcję z tego cyklu.

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

 

3. „Włochy” – poznajemy jedno z państw Unii Europejskiej.

  • Zabawa „Powitanie po włosku”.

Czy wiecie jak witają się ludzie we Włoszech? Buongiorno (czyt. bondżorno) – co znaczy „dzień dobry” w języku włoskim. Przywitajcie swoich rodziców podając im prawą dłoń i mówiąc: Buongiorno.

  • Rozmowa na temat Włoch.

Rodzic pokazuje Włochy na mapie Europy. Posłuchajcie kilka ciekawostek o tym państwie:

Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina buta. Stolicą Włoch jest Rzym na terenie, którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. Tradycyjny włoski taniec to tarantella neapolitańska. Na należącej do Włoch wyspie Sycylii znajduje się wulkan Etna.

  • Oglądanie folderów, ulotek, katalogów, albumów o Włoszech. Jeśli posiadacie jakieś książki, albumu, a może zdjęcia z Włoch zachęcam do ich obejrzenia. W galerii na dole strony umieściłam kilka zdjęć ukazujących piękno tego kraju.
  • Zapoznanie dzieci z wyglądem flagi Włoch.

Czy wiecie jak wygląda flaga Włoch? Flaga Włoch to prostokąt podzielony na trzy pionowe pasy: zielony, biały, czerwony. Kolory te symbolizują: zielony – wolność, nadzieja i krajobraz śródziemnomorski, biały – wiara katolicka i ośnieżone szczyty Alp, czerwony – męstwo i krew tych, którzy walczyli o zjednoczenie Włoch. Zdjęcie flagi w galerii na dole strony.

  • Uczenie się wybranych słów (zwrotów) z języka włoskiego.

Zachęcam Was do nauczenia się kilku podstawowych zwrotów w języku włoskim:

- buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry,

- arrivederci (czyt. airwederczi) – do widzenia,

- mi chiamo (czyt. mi kjamo) – nazywam się,

- si (czyt. sij) – tak,

- no (czyt. no) – nie,

- grazie (czyt. gracje) – dziękuję.

 

Opowieść ruchowa „Podróżujemy po Włoszech”.

Dzieci naśladują ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania czytaną przez rodzica.

Podróż rozpoczynamy samochodem. (Dzieci poruszają się po pokoju, naśladując odgłos auta: (brum, brum, brr, brr). A teraz czas na odpoczynek. Kładziemy się na miękkiej, zielonej trawie, słuchamy odgłosów ptaków, szumu lasu. (Dzieci słuchają nagrania relaksacyjnej muzyki – oto link: https://www.youtube.com/watch?v=RjTPKlKPM3Y). W dalszą podróż wyruszamy rowerem. (Dzieci leżą na plecach, naśladują jazdę na rowerze). A teraz czas na piknik. Zjemy pyszne spaghetti. (Dzieci naśladują wsysanie makaronu – (ćwiczenia mięśni warg), gryzienie (ruchy okrężne żuchwy), oblizywanie ust po smacznym posiłku (ćwiczenia języka)). Pod koniec naszej podróży odpoczniemy na plaży nad ciepłym Morzem Śródziemnym. (Leżą na plecach, naśladują opalanie się, pływanie).

 

Wykonanie włoskiej pizzy.

Kochani jeśli macie ochotę zachęcam Was do wykonania wspólnie z rodzicami przysmaku włoskiego jakim jest pizza. Do jej wykonania możemy użyć gotowego spodu do pizzy. Będą również potrzebne inne składniki takie jak: starty żółty ser, sos pomidorowy oraz te produkty, które chcecie, aby znalazły się na pizzy np. szynka, kukurydza, pomidor, pieczarki. Kto co lubi :) Będę zachwycona, jeśli prześlecie mi zdjęcia waszych wypieków! Smacznego! :)

 

PODRÓŻ PO EUROPIE

06 maja 2020

Przedszkole nr 30 w Bytomiu