Przedszkole nr 30 w Bytomiu

1. Drogie Smerfy, przygotujcie Kartę pracy cz.4 s. 36 – 37. Obejrzyjcie uważnie obrazek przedstawiający wiosenną łąkę. Opiszcie własnymi słowami, co widzicie na obrazku. Obejrzyjcie też zdjęcia zwierząt i nazwijcie te zwierzęta.

Teraz z wielką uwagą wysłuchajcie piosenki pt: „Powitalny koncert”. https://www.youtube.com/watch?v=NbwmN2SC6ao Zilustrujcie piosenkę, naśladując ruchy pani występującej w filmiku. Wysłuchajcie ponownie piosenki i postarajcie się zapamiętać, a potem wymienić postacie, o których była mowa w piosence.


 

2. Wysłuchajcie opowiadania pt. „Zabawa w chowanego”:

Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego. – Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie. Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak samo zielone jak żabka. „To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny. O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia. – I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny. „Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała. Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę. – Jest! Widzę cię, motylku! Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie. – Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili. – Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści. – To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny. – Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też. Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka. Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki. Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła. A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?


 

Po wysłuchaniu opowiadania odpowiedzcie na pytania dotyczące jego treści:

W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?

Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?

Co to jest barwa ochronna?


 

Teraz wysłuchajcie informacji, na czym dokładnie polega ubarwienie ochronne:

Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.


 

3. Wysłuchajcie kilku wiosennych zagadek i spróbujcie podać ich rozwiązanie. Jeśli będziecie mieli problem, to poproście o pomoc rodziców.


 

Wiosną i latem się pojawia, kiedy ranek nastaje

jej kropelki są na kwiatkach, listkach i na trawie. (rosa)


 

Błyszczący na jej plecach płaszczyk czerwony,

czarnymi kropkami pięknie ozdobiony. (biedronka)


 

Rozciąga policzki jak woreczki małe.

Zimowe zapasy przenosi w nich całe.

Na czas mroźnej zimy, gromadzi je w norze.

Ma miłe futerko, znacie go może? (chomik)

Na niebie jej barwy pięknie się mienią,

jak most ogromny łączy niebo z ziemią. (tęcza)


 

Ma barwne skrzydła, fruwa nad łąką

i bardzo lubi, gdy świeci słonko. (motyl)


 

Jak się ten owad nazywa? Przez cały dzień pracuje.

Na plecach nosi ciężary, kopiec wielki buduje. (mrówka)


 

Mam nadzieję, że udało się Wam rozwiązać zagadki. Teraz przygotujcie Kartę pracy cz. 4 s. 38. I obejrzyjcie obrazki przedstawiające cykl rozwojowy motyla. Spróbujcie, przy pomocy rodziców określić właściwą kolejność obrazków. Obejrzyjcie też motyle przedstawione na dole strony i opiszcie tego, który podoba się Wam najbardziej.

 

Poniedziałek

17 maja 2020

Przedszkole nr 30 w Bytomiu