Przedszkole nr 30 w Bytomiu

21.04.2020 WTOREK - TEMAT KOMPLEKSOWY – DBAMY O PRZYRODĘ

 

Witam Was 21 dnia kwietnia, wiosenną porą roku :)

W tym tygodniu opowiadamy sobie o tym jak ludzie dbajĄ o przyrodę :)

Mam nadzieję, że jesteście wyspane, uśmiechnięte i gotowe do zajęć:)

Życzę Wam dobrego dnia :))

 

przygotujcie:

nożyczki;

małe kartki do narysowania kodów:

kredki ołówkowe, oŁówek – zatemperowane ;)

Karty pracy cz.4 890623_NP_OLKA_I_ADY_KP_6_lat_cz4

Karty pracy, Litery i liczby cz.2 890627_OiA Litery i liczby cz2

Karty pracy. Wyprawka. 890624_Olek_i_Ada_6-lat_BB+wyprawka

słomka do napojów, kubek z wodą;

paski gazety lub papieru;

 

I Oglądanie obrazków. Na początek dzisiejszego spotkania zapraszam Was do ocenienia, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. Zerknijcie do Kart pracy cz.4, s.14 – 15 (fioletowe) 890623_NP_OLKA_I_ADY_KP_6_lat_cz4 i budując ładne zdania opowiedzcie co robią dzieci. Zastanówcie się jak Wy dbacie o przyrodę i narysujcie to w ostatnich okienkach ( kto ma w domu karty pracy) lub na kartce (kto nie ma kart pracy w domu).

Wysłuchajcie teraz nazw roślin chronionych przeczytanych przez rodziców a przedstawionych na zdjęciach w kartach pracy. Powtórzcie te nazwy i spróbujcie kilka zapamiętać :)

Ćwiczenia poranne – czas na trochę ruchu. Zapraszam do zabawy ,,gramy na instrumentach" – czyli naśladowanie gry na instrumentach muzycznych oraz utrwalanie nazw instrumentów ( pianino, gitara, saksofon, perkusja, skrzypce, trąbka, wiolonczela, flet ) i sposobów wydobywania dźwięków. https://youtu.be/6y0LGu724l

 

II Klasyfikowanie z użyciem kart logicznych. Rozwijanie umiejętności klasyfikowania i liczenia. Dostrzeganie cech wspólnych danych roślin i cech je różniących. Segregowanie obrazków ze względu na jedną i/lub dwie cechy. Utrwalanie pracy z kodowaniem (przygotowanie potrzebnych kodów).

Dzisiaj pobawimy się z kodami. Pewno pamiętacie naszą tablicę matematyczną i umieszczone tam kody, które mówiły, że jakaś figura ma określony kształt (koło, kwadrat, trójkat, prostokąt), wielkość ( duży, mały), grubość (gruby, cieńki) i kolor. Przypomnijcie sobie proszę jak bawiliśmy się z figurami geometrycznymi i wyszukiwaliśmy je według podanego kodu. Dziś zamiast figur będą kartoniki z obrazkami kwiatków. Wyprawka karta H (teczka fioletowa) 890624_Olek_i_Ada_6-lat_BB+wyprawka

Wycinamy kartoniki po liniach i przygotowujemy kilka białych. Kto nie ma pracuje z kartą wirtualną. Przyjrzyjcie się kartom, co jest na nich przedstawione? Jak można je rozdzielić? ( ze względu na: wielkość, kształt kwiatów, kolor ). Przygotujcie na małych kartkach swoje kody: duży domek, mały domek (narysowane ołowkiem); tulipan, róża, pierwiosnek (narysowane ołowkiem); kolor - plama różowa, żółta, czerwona ( narysowana kredkami).

A teraz zapraszam na wspólną zabawę z rodzicami. Rodzic wskazuje kartonik z zakodowaną cechą ( małe/duże; tulipany/pierwiosnki/róże; różowe/żółte/czerwone) a dziecko wybiera odpowiednie karty i nazywa (np. tulipany; różowe kwiaty, małe kwiaty itp) . Druga wersja rodzic wybiera karty (np. tulipany; różowe kwiaty, małe kwiaty itp) a dziecko wskazuje kartonik z odpowiednia cechą i nazywa ją ( małe/duże; tulipany/pierwiosnki/róże; różowe/żółte/czerwone). Jeżeli zabawa się rozkręci - a tak będzie bo Tygryski pięknie pracowały z kodowaniem figur to zapraszam do wyszukiwania dwóch i trzech cech jednocześnie np.:

  • znajdź kwiaty według kodu takie, które są duże i są czerwone (można je policzyć)

  • znajdź kwiaty według kodu, które są żółte, małe i są tulipanami (można je policzyć)

  • możliwości jest mnóstwo, zamieniajcie sie rolami w zabawie i niech dzieci podają rodzicom zadania;

 

Propozycja dla chętnych małych matematyków – przygotowanie prostej maty do kodowania na podstawie filmu https://youtu.be/ogMgQSeg1sY

Można wykorzystywać i modyfikować w czasie zabaw w ciągu dnia jako alternatywa do zabaw na komputerze :))

 

Ćwiczenia ruchowo - oddechowe:

1. Biegamy w miejscu, podskakujemy i robimy 10 przysiadów i jedno ćwiczenie według swojego pomysłu:)

2. Wciąganie powietrza przez nos i wydychanie przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstałych bąbelków.

3. Dmuchanie na paski papieru, gazety, bibuły – co jest w domu.

Zachęcanie do obserwowania drzew poruszanych wiatrem oraz dzielenie się spostrzeżeniami i przeżyciami związanymi z tą obserwacją ( można wykorzystać w innym czasie)

 

Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?

Przypomnienie wiadomości – gdzie się znajduje powietrze ( wszędzie wokół nas), czy ma kolor ( nie), czy ma kształt (nie). Powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Powietrze jest niezbędne do życia ludzi i zwierząt, dlatego tak ważne jest dbanie o jego czystość ( pewnie pamiętacie jak rysowaliśmy plakat dla klimatu na którym pokazaliśmy świat z czystym powietrzem, pełnym roślin i zwierząt oraz świat z dymami i brudami - pamiętam ta praca w grupach wyszła Wam świetnie!!!).

 

III. Lasy- to płuca Ziemi, Nauka prostej rymowanki;

Lasy to płuca Ziemi

I o nie dbamy

Nie niszczymy ich,
nie śmiecimy w nich.

Tylko w ciszy patrzymy

I głęboko….oddychamy.
Drodzy rodzice porozmawiajcie z dziećmi jak należy rozumieć to pojęcie, z uwzględnieniem narządu naszych płuc odpowiedzialnych za oddychanie .


Dla Bystrzaków; zabawa graficzna Drzewko rozumiemy pojęcia ; pień, korona, łodygi, liście

drzewo iglaste; wypełnianie sylwety drzewa iglastego/ pień prostokąt, korona trójkąt/ małymi lub narysowanymi kredką zielonymi trójkątami, drzewo liściaste / pień prostokąt, korona koło/ małymi kółkami z zielonego papieru lub narysowanymi kredką


Praca zadaniowa KP turkusowa s, 74 zadanie ze zdaniami i naklejkami, zapamiętamy sobie jak należy zachować się w lesie.
A teraz czas na wycieczkę, jeszcze wirtualną. Będziemy podziwiać piękno
przyrody okolic Bytomia Zapraszamy Segietu

 

WTOREK

20 kwietnia 2020

Przedszkole nr 30 w Bytomiu