Przedszkole nr 30 w Bytomiu

PIĄTEK

1. Kończenie rymowanek o łące.

Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)

Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)

Ma żółty środek, białe płatki,

łodyga u niej wiotka.

Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)

Piegowata dama. Po łące chodzi od rana.

Wygrzewa się w promykach słonka.

To maleńka… (biedronka)

Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle)

Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)

Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)

 

Zabawa taneczna „Freeze dance”.

Zapraszam Was serdecznie do zabawy tanecznej. Naśladujemy ruchy prowadzącego. Na hasło „Freeze!” – zastygamy w bezruchu, tworząc ciekawą figurę. Zaproście całą rodzinę do tańca. Miłej zabawy!

https://www.youtube.com/watch?v=In_aYUOYZ1o&fbclid=IwAR3uomPdIDLWjzh3gVM2akhl7CPPke41zUm7UvFaHEQ3Lbj3IlYhIF2OCRg

 

2. Wycieczka na łąkę.

Obserwowanie roślin i zwierząt w naturalnym środowisku.

Kochane dzieci, jeśli macie możliwość zrobienia sobie małej wycieczki z rodzicami na łąkę to gorąco Was do tego zachęcam!

Może to być również las lub park.

Podczas wycieczki na łące pamiętajcie, aby:

- Poszukiwać roślin i zwierząt. Starać się opisać ich wygląd.

- Obserwować zachowanie owadów, słuchać wydawanych przez nie odgłosów.

- Obserwować rośliny poruszane wiatrem, postarać się je rozpoznać i nazwać.

- Oglądać wybrane rośliny lub zwierzęta przez lupę.

- Zebrać znane rośliny w celu wykonania zielnika.

- Spróbować wykonać bukiet z kwiatów lub wianek.

Chętnie pooglądam zdjęcia waszych dzieł :)

 

Rośliny zielne mają bardzo duże zastosowanie w zielarstwie, produkcji leków oraz kosmetyków. Można spotkać takie produkty jak: syropy, kremy, suszone zioła na herbatę (np. rumianek), szampon pokrzywowy, tabletki rapacholin, krem rumiankowy itp. Rośliny te są zatem bardzo pożyteczne. Warto znać je i wiedzieć, w czym nam mogą pomóc.

Zachęcam Was do skosztowania herbatki ziołowej, np. rumianku lub mięty.

 

Ćwiczenia oddechowe „Dmuchamy na dmuchawiec” (mniszek pospolity).

Dzieci naśladują dmuchanie na trzymaną w ręce roślinę. Dmuchają mocno, aż do braku powietrza.

 

Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej „Zielnik”.

Zdjęcia roślin wymienionych w wierszu znajdują się w galerii na dole strony.

 

„Biały rumianek.

Na drugiej –

mały bukiet sasanek.

Na trzeciej –

liście dębu i babki.

Na czwartej –

fiołki, konwalie, bratki.”

 

Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic pyta:

- Jakie rośliny znajdowały się na kartkach zielnika?

- Czy w zielniku może być również umieszczona sasanka? Dlaczego nie? (sasanka to roślina chroniona). Można zatem umieścić jej zdjęcie lub wykonać jej rysunek.

- Dlaczego zakładamy zielnik?

 

Założenie zielnika – praca plastyczna.

Do wykonania zielnika będą potrzebne następujące materiały: rośliny (np. koniczyna, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy klejącej, kartkę z bloku technicznego (kolorowa).

 

Dzieci wykonują następujące czynności:

- Układają roślinę na kartce.

- Przyklejają ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.

- Jeśli potrafią samodzielnie podpisują nazwę rośliny, jeśli nie, proszą rodzica o pomoc.

- Ozdabiają okładkę zielnika wg własnego pomysłu.

 

3. Ćwiczenie artykulacyjne „Rozpoznajemy głosy”.

Pod spodem wymieniłam nazwy kilku mieszkańców łąki. Wasze zadanie polega na naśladowaniu głosów tych zwierząt:

- bocian – kle, kle, kle…

- żaba – kum, kum, kum…

- pszczoły – bzz, bzz…

- konik polny – cyk, cyk…

 

Zabawa relaksacyjna „Wiosenny masaż”.

Rodzic mówi tekst rymowanki, a dziecko masuje mu plecy.

 

Po łące skacze żaba,          - uderzają piąstką prawej ręki w plecy rodzica,

a za nią małe dwie.               potem uderzają dwoma piąstkami.

O, jaka piękna łąka!

To każda żabka wie.

Po łące chodzi bocian,        - dwoma palcami naśladują chód bociana

chodzi spokojnie tak.

Tuż obok płynie rzeczka,   - całą dłonią kreślą kształt wijącej się rzeki,

a nad nią fruwa ptak         - rysują kształt fruwającego ptaka – „leżącą

                                              trójkę”

                                         
Maleńka szczypaweczka   - delikatnie, obiema dłońmi szczypią plecy

 

wdrapuje się na mak.

 

Ślimak powoli sunie,         - powoli przesuwają całymi dłońmi po plecach

marzy,  by być jak rak.        - szczypią plecy, łapiąc większe fragmenty skóry

 

WYCIECZKA NA ŁĄKĘ

14 maja 2020

Przedszkole nr 30 w Bytomiu